Appunti

Joe Strummer, un cantante folk con la chitarra elettrica

joe_strummer_1

Joe Strummer diceva di sé: «scrivo canzoni di protesta, quindi sono un cantante folk: un cantante folk con la chitarra elettrica».

È una dichiarazione significativa (anche) perché rivela un tema centrale nella poetica dei Clash: per reagire è indispensabile prendere a fondo coscienza di se stessi e del mondo intorno.

I Clash – e Strummer nelle sue successive reincarnazioni – cantavano di una protesta che nasceva dalla consapevolezza del proprio vero essere (e del rapporto tra questo e certi vincoli sociali): è anche questa la differenza con molti altri, la ragione per cui lo slogan the only band that matters non è riducibile a mera trovata pubblicitaria della CBS (anche se la sua genesi sta lì), il motivo per cui oggi godono di un culto incommensurabile.

E Joe Strummer era impregnato della stessa consapevolezza che diffondeva. Figlio di buona famiglia, aveva scelto di non conformarsi a tutto ciò che avrebbe potuto facilmente avere: «vedi – diceva – non sono come Paul [Simonon] o gli altri. Ho avuto l’occasione di essere una persona normale, con una bella macchina e una casetta in un bel quartiere. Ma ho guardato più oltre, ho visto che sarebbe stata per me una vita priva di significato».

Quindi sì, Joe è stato un folksinger – e in questa accezione, uno di quelli da inserire in un certo filone di spaventosa coerenza, come Pete Seeger o Johnny Cash – e non inganni la forma della sua protesta: figlio di quei tempi, il suo approccio (al linguaggio, al suono, al mondo) era diretto, stilizzato, a tratti fumettistico, incendiario.

A dodici anni dalla sua scomparsa, abbiamo voluto scegliere 10 (+1) scorci di Joe Strummer: un piccolo breviario nel quale si incrociano autobiografia, rabbia, parabole, istanze sociali, viaggi, fratellanza; come nelle migliori tradizioni folk, appunto.

Know Your Rights (Combat Rock, 1982): know your rights, all three of them / number one: you have the right not to be killed / murder is a crime! / unless it was done / by a policeman or aristocrat…

Clampdown (London Calling, 1979): you grow up and you calm down / you’re working for the clampdown / you start wearing the blue and brown / you’re working for the clampdown / so you got someone to boss around / it makes you feel big now / you drift until you brutalize / you made your first kill now…

Stay Free (Give ‘Em Enough Rope, 1978): years have passed and things have changed / and i move anyway I wanna go / I’ll never forget the feeling I got / when I heard that you’d got home / an’ I’ll never forget the smile on my face / ‘cos I knew where you would be / an’ if you’re in the crown tonight / have a drink on me / but go easy, step lightly… say free!

The Magnificent Seven (Sandinista!, 1980): working for a rise, better my station / take my baby to sophistication / she’s seen the ads, she thinks it’s nice / better work hard – I seen the price / never mind that it’s time for the bus / we got to work – an’ you’re one of us / clocks go slow in a place of work / minutes drag and the hours jerk…

Washington Bullets (Sandinista!, 1980): remember Allende, and the days before the army came / please remember Victor Jara in the Santiago Stadium / es verdad – those Washington bullets again…

Career Opportunities (The Clash, 1977): I hate the army and I hate the R.A.F. / I don’t wanna go a-fighting in the tropical heat / I hate the civil service rules / I won’t open letter bombs for you / Career opportunities the ones that never knocked, every job they offer you is to keep you out the dock…

Death Or Glory (London Calling, 1979): ‘n every gimmick hungry yob digging gold from rock ‘n’ roll / grabs the mike to tell us he’ll die before he’s sold / but I believe in this and it’s been tested by research / he who fucks nuns will later join the church..

Safe European Home (Give ‘Em Enough Rope, 1978): now they got the sun, an’ they got the palm trees / they got the weed, an’ they got the taxis / whoa, the harder they come, n’ the home of ol’ bluebeat / yes I’d stay an’ be a tourist but I can’t take the gun play.. I went to the place where every white face is an invitation to robbery / an’ sitting here in my safe European home, I don’t want to go back there again…

The Guns Of Brixton (London Calling, 1979): the money feels good, and your life you like it well / but surely your time will come, as in heaven as in hell…

Bankrobber (Black Market Clash, 1980): my daddy was a bankrobber, but he never hurt nobody / he just loved to live that way, and he loved to steal your money / some is rich, and some is poor  that’s the way the world is / but i don’t believe in lying back sayin’ how bad your luck is…

Long Shadow (Streetcore, 2003): well, I’ll tell you one thing that I know / you dont face your demons down, you got to grab ‘em jack and pin ‘em to the ground / the Devil may care and maybe God he won’t / better make sure, you check on the dos’ and the ‘donts…

0 comments on “Joe Strummer, un cantante folk con la chitarra elettrica

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *